De Panther ontstond uit een dringende noodzaak toen in 1941 bleek dat de Duitse standaard tankst, de Panzer III en IV, niet opgewassen waren tegen de Russische T-34 en KW I.
Dat de Duitse tanks hier nog enigszins tegen stand hielden was te danken aan de betere opleiding, de radioverbindingen, en het feit dat de nieuwe Russische tanks nog weinig in aantal waren.
Van het eerste idee de Russische T-34 na te bouwen werd snel afgezien, de firma's Diamler-Benz en MAN kregen de opdracht tot het ontwikkelen van een nieuw tank.
Dit moest een middelzware tank tussen 30 en 35 ton worden, met schuin aflopende pantsering en een lang 75 mm kanon, deze tank moest de Pz IV vervangen.
De voorkeur werd gegeven aan het ontwerp van MAN, einde 1942 ging de tank onder de naam Kampfpanzer V “Panther” in productie.
Door deze snelle ingebruikname had de Panther last van kinderziekten, net als de Tiger I en de Ferdinand, tijdens operatie “Zitadelle” in Juli 1943 vielen meer Panthers uit door technische problemen dan door vijandelijke inwerking.
Deze problemen werden vrij snel opgelost zodat de Panther tegen het einde van de oorlog als de beste middelzware tank kon doorgaan.
De Panther diende in bijna alle eerste afdelingen van de voornaamste regimenten.
Door problemen bij de productie, voornamelijk de luchtbombardementen, lukte het niet alle eenheden met de Panther uit te rusten, tot het einde van de oorlog bleven er nog veel Pz IV in gebruik.
Van de Panther werden drie types gebouwd.
Panther D vanaf 1942.
Herkenbaar aan de koepel voor de commandant en het ontbreken van een boeg machinegeweer.
Panther A vanaf 1943.
Erkenbaar aan de vlakkere koepel voor de commandant, een boeg machinegeweer, vernieuwde uitlaten en het ontbrekende munitieluik aan de linkerkant van de toren.
Panther G vanaf 1944.
Herkenbaar aan de steilere pantsering van de romp en het ontbreken van een zichtluik voor de chauffeur op de boeg.
Panther A
Panther D, 22 treffers gemarkeerd met krijt
Panther D tijdens de opleiding
Panther D tijdens de opleiding
Compartiment van de chauffeur
Compartiment van de chauffeur
Transport per spoor
Panther D op transport
Panther A met Zimmerith pasta tegen kleefmijnen
Een dekzeil tegen de regen an als camouflage, onderweg voor de eerste inzet in Rusland
Het 1 Panzer regiment laadt een trein
De gebruikelijke camouflage met dennentakken
Tijdens transport per spoor werden meestal de beschermende schilden afgenomen
Houten spieën houden te tank op zijn plaats, het kanon ligt in de baangrendel
Op mars langs de baan
Kanon in de baangrendel, mondkap op en geen MG op de toren, nog ver van het front
Hier is de luchtafweer MG al wel aanwezig
De brede kettingen zijn bij 45 ton gewicht wel nodig
Typisch beeld voor een tank op mars, waterjerrycan, emmer, sleepkabel klaar voor gebruik
Halte, zo kort bij elkaar was dat enkel mogelijk daar waar men het luchtoverwicht had
Een Panther A met de toren op zes uur en reserve benzinevaten, teken dat het hier om een lange mars gaat
Panthers onderweg in Hongarije, 1944
Brug kapot, of te zwak voor 45 ton
Een commando tank Panther A, herkenbaar aan de schermantenne en de UKW antenne op de toren
Een typische ziekte van de Panter, te warme motor, als het mogelijk was werd het achterdek geopend
Zo als op vorige foto een driekleurige camouflage, groen en bruin op de oker grondverf, daar de bemanning de groene en bruine verf schilderde zag elke tank er anders uit
Een Panther G in de laatst gebruikte camouflage kleuren, drie kleuren met heldere punten in de bruine en groene partijen
Panther D, de A op de toren betekend dat deze behoorde tot de staf van een afdeling, dit werd enkel gebruikt tijden s operatie Zitadelle
Panther D met Zimmerit pasta
Panther G met Zimmerit pasta
Panther A, goed herkenbaar de lange loop van het kanon – L/70
Panther D, in tegenstelling tot de Pz IV zijn de beschermende platen eerder klein uitgevallen
Goed ingesmeerd met Zimmerit
Training
Panther D met zijn bemanning
Panther D van de rijschool in Altengrabow (Pommern)
Panther D van de rijschool in Altengrabow (Pommern)
Voorbereiding voor een schietoefening
Panther D op schietoefening
Schietoefening voor de SS Pz. Div. “Wiking”
De controleur van de schietoefening achter de toren, met witte armband
Demonstratie van de Panther
Hier werd gedemonstreerd hoe drie 18 ton halftracks een Panther een helling op konden slepen
Hier werd gedemonstreerd hoe drie 18 ton halftracks een Panther een helling op konden slepen
Gereed maken voor het gevecht
Afspreken met de infanterie
Afspreken met de infanterie
Panther G van het Panzer regiment I in drie kleuren camouflage
Panter A van Oberst Philip, commandant van het Panzer regiment I ( 1 Pz. Div.), herkenbaar aan de cijfers, R voor voor de staf en 01 voor de commandant
Nog een Panther van de eerste afdeling, (Pz. Rgt. 1 van de 1 Pz. Div.), het cijfer 6 duidt op het verkenningspeloton van deze afdeling
Nogmaals de Panther van de regimentscommandant van uit een ander zicht
Licht gecamoufleerde Panther D
Op het slagveld
Panthers verlaten de afwachtingszone
Een Panther eenheid neemt een formatie aan
Grenadiers in dekking achter een Panther
Tijdens een gevecht
Een Panther van de regimentsstaf SS Panzer Regiment LAH, het nummer R01 op de beschermplaten en een springende panter op de toren geschilderd, iets wat zeldzaam voorkwam.
Buiten waarnemen tijdens het gevecht kon gevaarlijk zijn
Tijdens het gevecht was het soms noodzakelijk uit te stijgen, bij motor schade …
… of bij een beschadigd onderstel, deze Panther is een ketting verloren
Voorbij aan een brandende T-34
Een foto uit de laatste oorlogsdagen, herkenbaar aan de camouflage
Na het gevecht
Even de benen strekken en de schade opnemen, deze Panther is dezelfde als we al zagen, maar nog zonder de krijtmarkeringen
Krijgsgevangen Russen in de zomer van 1943, de rookpotwerpers kwamen van af 1944 nog nauwelijks voorkeur
Treffer op de toren ...
… en hier op het kanon
Nog een treffer in de romp, rechts een gat in de beschermplaat
Soms ontplofte wel eens een granaat bij het afvuren
De technische dienst aan het werk
De technische dienst aan het werk
Verzamelplaats van een onderhoudscompagnie
Bergepanther van de onderhoudscompagnie van het Pz. Rgt. I op het onderstel van de Panther D
Afslepen
Bergepanther G
De bemanning bleef bij hun tank en werkt in de onderhoudscompagnie mee aan het herstel
Demontge van een toren in de onderhoudscompagnie
Herstellingen aan de motor …
… en aan het loopwerk
Testrit na een herstelling
Testrit na een herstelling
Testrit na een herstelling
Lotgevallen van Panthers
Van een noodbrug gevallen in de buurt van Shitomir
Van een noodbrug gevallen in de buurt van Shitomir
Niet meer te herstellen en ingegraven om bij de verdediging als bunker dienst te doen
Op de terugtocht achtergelaten
Panther G die in de zak van Falaise bleef liggen word door de commandant van een Sherman onderzocht
Een commando Panther (3 antennes), vermoedelijk een Bazooka treffer op de toren
Amerikanen bezichtigen een uitgeschakelde Panther A
Nog een commando Panther G
Einde van de rit in een noord Franse stad, 1944
Een van de vele achtergebleven Panthers in noord Frankrijk en België
Een van de vele achtergebleven Panthers in noord Frankrijk en België
Drie Panther A op een geallieerde schrootplaats ergens in Frankrijk
Epiloog
De Panther kon de Russische T34/76 en KW I gemakkelijk de baas, pas de in 1944 toen de T34/85 en de Jozef Stalin tanks op het toneel verschenen verloor hij zijn rtechnisch overwicht.
De Panther geld vandaag nog als de beste tank uit zijn tijd, er werden ongeveer 6.000 stuks gebouwd, waarvan er nog enkele tot in de jaren vijftig in het Frnas leger gediend hebben.
De commando Panther van de commandant van het I Pz. Rgt, voor Lemberg, 1944
Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.