Op zoek naar een wapen van groot kaliber voor de bestrijding van gepantserde doelen op zee herinnerde men zich dat reeds tijdens de eerste wereldoorlog testen gedaan werden met terugstootloze kanonnen.

 

De firma Rheinmetal-Borsig begon reeds in 1939 met de ontwikkeling van het zo genaamde “Gerät 104” dat gebruik maakte van het terugstootloze principe, dit project bekwam de deknaam Münchhausen.

Men ging er van uit dat bij het ontbreken van een terugstoot een dergelijk wapen onder een vliegtuig kon opgehangen worden.

Nadat de berekeningen afgesloten waren kon men beginnen met praktische testen, hiervoor werd een prototype van Gerät 104 gebouwd en gemonteerd op een spoorweg onderstel met onderdelen van een Do 217.

De eerste test werd doorgevoerd op 9 September 1940 in Unterlüss met een bevredigend resultaat.

De beschadiging aan de vliegtuig onderdelen is niet te wijten aan het afvuren van het wapen maar aan de van de bodem terugkaatsende drukgolven, iets wat in de lucht ander zou verlopen zijn, anderzijds werd er wel geen volle lading gebruikt.

Dit wapen is niet in serie gebouwd en gebruikt.

 

De munitie

 

Voor het schot

 

Na het schot

 

Loopmonding

 

Loop uiteinde, beschadigingen aan de vliegtuigromp

 

Beschadigingen aan het staartvlak

 

Beschadigd interieur

 

De opstelling langs achter gezien

 

 

Beschadigd staartvlak

 

Beschadigd staartvlak