Na de verovering van Frankrijk werd het de Duitse legerleiding snel duidelijk dat de Britten niet zo snel zouden opgeven.
Bij de voorbereiding van een invasie in Engeland legde de Luftwaffe aan de kanaalkust een vijftigtal vliegvelden aan, een er van was dat van Audembert juist ten zuiden van Wissant.

Ten oosten van het vliegveld werden toen reeds luchtafweerstellingen op de Mont de Couple aangelegd.
In de loop van de oorlog werd deze 150 meter hoge bergrug door de Luftwaffe verder uitgebouwd tot het steunpunt Osnabrück.
Dit steunpunt was hoofdzakelijk bedoeld voor radioverbindingen ten dienste van de op het vliegveld gestationeerde staf eenheden en bestond uit meerdere bunkers waaronder zelfs een keuken.
Ook de landmacht bouwde op de noordelijke zijde van de Mont de Couple het steunpunt Hamm, dit was uiteraard voor artilleriewaarneming bedoeld.
Tussen de bomkraters op de hellingen die nu natuurgebied zijn ook twee PAK-garage's te ontdekken.
Twee van de waarnemingsbunkers zijn nog goed begaanbaar, van daar heeft men een goed zicht op het nu verdwenen vliegveld en de Britse kustlijn.
Het vliegveld van Audembert, soms ook als dat van Wissant bestempeld, was gedurende de hele tweede wereldoorlog in gebruik, de eerste gevechtsvliegtuigen landden er op 15 Juli 1940.
Deze Me109 jagers behoorden tot het Jagdgeschwader 26 “Shlageter” waarvan gedurend de ganse oorlog een Gruppe hier zou gestationeerd zijn.
Deze piloten waaronder de bekende aas Adolf Galand namen van hier uit deel aan de alg om Engeland en de doorbraak door het kanaal van de Sharnhorst en de Gnesenau.
Op het vliegveld waren ook meerdere diensten gestationeerd, opvolging van het vliegverkeer, communicatie en de staf van het Geschwader.
Vandaag zijn er niet veel sporen van het vliegveld terug te vinden, de hoeve's Le Breuil en Le Colombier zijn terug privaat in gebruik.
Van uit de lucht ziet men bij Le Breuil nog de ligging van de runway terwijl op het gebied van beide nog resten van vliegtuig onderkomens te vinden zijn.
Dergelijke onderkomens zijn ook nog te zien in het gehucht Warcove, deze zijn zelfs te zien van op de Mont de Couple.

 

De Mont de Couple bij nadering van uit het westen

 

Hoe korter bij men komt hoe meer sporen van bomaanvallen men opmerkt

 

Ook de sporen van de verbindingsloopgraven zijn nog zichtbaar

 

De toegang tot een van de bunkers …

 

… met vermelding van het bouwjaar.

 

Uitzicht op Cap Griz Nez …

 

… Wissant …

 

… en Cap Blanc Nez.

 

Een Battle of Britain feeling komt op.

 

En Britain is inderdaad zichtbaar van hier.

 

Te laat, de Scharnhorst is reeds voorbij

 

Een blik over het vliegveld met rechts het hoevecomplex Le Colombieer en links het kleinere Le Breuil

 

Le Colombier

 

Le Breuil

 

Het gehucht Warcove

 

De resten van de vliegtuig opstelplaatsen in Marcove gezien van op de Mont de Couple

 

Een van deze bunkers in Marcove, aangepast voor agrarische doeleinden

 

Van een andere blijven nog enkel een meter hoge muren over

 

Deze observatiepost staat op de rand van Marcove

 

Dezelfde bunker met de Mont de Couple op de achtergrond

 

Een blik van aan bovenstaande bunker over het voormalige vliegveld, links tussen de bomen bevind zich de hoeve Le Colombier

 

De kanaalkust van Cap Griz Nez tot Wissant

 

De vliegtuig opstelling op Le Breuil, ook duidelijk te zien zijn de resten van de vroeger runway

 

Op Le Colombier zijn nog twee vliegtuig opstelplaatsen zichtbaar, enige van de gebouwen stammen nog uit WO II

 

In Warcove staan nog vier opstelplaatsen in een weide, bovenaan de observatiebunker van waar de foto's genomen zijn

 

De Me 109 van Adolf Galand op het vliegveld van Audembert – augustus 1940